منتدي شباب المسرح
عزيزي الزائر انت غير مسجل لدينا.سجل حتي تتمكن من مشاهدة كل الأقسام ..اقسام الأفلام والأغاني و الموسيقى وكل المواضيع(التسجيل يأخذاقل من 30 ثانية)
منتدي شباب المسرح
عزيزي الزائر انت غير مسجل لدينا.سجل حتي تتمكن من مشاهدة كل الأقسام ..اقسام الأفلام والأغاني و الموسيقى وكل المواضيع(التسجيل يأخذاقل من 30 ثانية)
منتدي شباب المسرح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي شباب المسرح

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟!

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
قصة رجل حر
عضو فضي
عضو فضي
قصة رجل حر

ذكر
عدد نقاط نشاطك في المنتدي : 93325

بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟! Empty
مُساهمةموضوع: بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟!   بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟! Emptyالسبت 29 مارس - 14:20

قانون بيع الاعضاء الجديد.. لو كنت ماتعرفهوش هو قانون بيناقش في مصر.. ويعطي الحق لأي مواطن أنه يمضي تعهد و عقد يسجل في الشهر العقاري أنه موافق يبيع اعضائه بعد وفاته و تستلم عائلته الفلوس اللي ح يبيع بيها.. ده غير انه ممكن يتفق مع حد محتاج لعضو ممكن يستغنى عنه في حياته أنه يبيعه له مقابل مبلغ من المال..
و بالرغم من أن الموضوع ده قائم من زمان سرا.. القانون ده عايز يحفظ حق اللي باع و اللي اشترى. و لازال القانون ده مسبب أزمة مابين الناس و الحكومة والشيوخ.. حيث أنه موضوع خلافي و اختلف فيه رأي الكثير من العلماء والشيوخ.
و السؤال هنا هل تقبل أنك تبيع أعضائك حيا أو ميتا تبعا للقانون الجديد؟
قالت سارة نور الدين _ طالبة بكلية اعلام:" ابيعها؟ لا طبعا اتبرع بيها اه برضايا ومعرفتي و اختياري.. انما بيع لا. أولا لاني مش مالكة هذا الجسد وكوني استغله للتربح ده في نظري هاعاقب عليه يوم الحساب.. وثانيا لاني المفروض اساعد المحتاج مش هاروح كمان اسعر الكبد و الكلى واحط سعر لقلبي لما اموت".

و قال لنا اسلام عبد المجيد_ 17 سنة:" لو أنا حي أرفض أننا أبيع اعضائي لو حصل ايه.. لكن ح أوافق أننا لو مت أهلي يبيعوا أعضائي و أهي منها أن حد غيري يستفيد و منها أن أهلي يأخدوا فلوس و يستنفعوا."

أما سارة غنيم _ 21 سنة:" أنا ممكن أبيعها على حسب حاجة الانسان اللي قدامي.. بس برده بعد ما اموت مش لما اكون حية .."

و كان من الرافضين لهذا الموضوع داليا فاخر_21 سنة_ التي قالت:" انا ممكن اتبرع بيها حية او ميته لكن مش أبيعها خالص."

و وافقتها الرأي ياسمين محمد_20 سنة:" لا مش ح ابيعها طبعا لا حية ولا ميتة.. لأن الاعضاء دي مش ملكي دي ملك اللي خلقها."
و قال مصطفى محمود_26 سنة:" ممكن ابيعها لو ح تحقق لي الربح المادي اللي أنا محتاجه.. بس ده طبعا لو كانت أعضاء ممكن استغنى عنها زي الكلية مثلا.. لكن بعد ما اموت ممكن أخلي أهلي يتبرعوا بيها كصدقة جارية على روحي."
و تعترض سالي محمود_20سنة قائلة:" مش هقبل خالص ابيع .. ممكن اتبرع ولو اتبرعت هتبرع وانا حية لكن لو مت خلاص مينفعش الجسد فى التراب والروح عند ربنا ازاى اتصرف فى شىء مش بتاعى بعد موتى."

وتضيف أميرة عاطف_20 سنة:" أنا ممكن أتبرع بعد موتي.. لكن أبيع أعضائي لا.. ده غير اني ح اتبرع بالاعضاء اللي جوا جسمي مش من بره. يعني ممكن قلبي أو الكبد.. لكن مش العين مثلا."
ويقول مروان حاتم_ طالب بكلية العلوم:" أنا مش فاهم انتم ليه معقدين الدنيا كدة.. و لو مثلا أنا العيان و عايز عضو ممكن ادفع كل ما أملك عشان العضو ده.. فيها إيه لو أنا أعطيت للمريض ده جزء مني و أمل تاني في الحياة .. و في مقابل ده هو كمان ح يديني امل تاني في الحياة بفلوسه. لكن بعد موتي أنا أرفض أن اهلي يتصرفوا في جسدي و يستفيدوا منه.. الأحسن أننا أدفن كامل."
أما منة مصطفى_ 20 سنة فترى استحالة القيام بعملية البيع:"مش ممكن ابيعها طبعا.. لأنها مش ملكي ملك اللي خلقها.. ده غير انه رأي خلافي أختلف عليه الشيوخ ففي منهم بيقول انه حرام و فيه منهم بيقول أنه حلال.. و الله أعلم".
مينا منير_ 23 سنة:" و الناس الغلبانة تموت؟ يعني انا كدة بادي الأعضاء و الدم والعلاج و الأجهزة الطبية و الدكاترة الممتازين للأغنياء.. حتى لما ييجي حد يموت أو حتى و هو عايش يديهم كمان.. مافيش حاجة من غير مقابل أبدا للناس الغلابة.. ثم ده اتجار بالجسد و في نظري زيه زي البنت اللي بتبيع شرفها و جسدها.. بل وألعن

ياترى
انتم رايكم ايه
هتبيعوا ولا لألألألألألألألألألألألألأ
يهمنى اعرف ارائكم
ahOod
عضو نشط جداً
عضو نشط جداً
ahOod

انثى
عدد نقاط نشاطك في المنتدي : 92783

مُساهمةموضوع: رد: بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟!   بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟! Emptyالسبت 29 مارس - 22:11

الله اعلم

المهم نعرف الحلال او التحريم فى الموضوع ده وبعدين نقول نبيع والا نتبرع
mOmEnToO
ضيف شرف
ضيف شرف
mOmEnToO

ذكر
عدد نقاط نشاطك في المنتدي : 88740

مُساهمةموضوع: رد: بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟!   بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟! Emptyالأحد 30 مارس - 4:01

والمشكلة يجماعة حادثة المنيا بتاع قرية شمس فى بنى مزار اللى نفذوه بداؤا يظهروا تانى ولاا تقلى براحتك ولاا بارادتك يدخلو يموتوك وياخدوا اعضائك ويهربوا لسة قاتلين واحدة فى المنيا الجديدة الاسبوع اللى فات وظهروا فى مركز يدعى مطاى بجوار مركز بنى مزار اللى حدث فيه المجزرة
http://ww.newvisionarch/formus

بيع قلبك.. بيع كبدك شوف الشاري مين؟!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-